Den Berk

”We rekenen echt op onze relatiebeheerder.”

Luc Beirinckx, ondernemer bij Den Berk, is een kritische klant

Tomaten in België, het hele jaar door? Dan heb je het over Den Berk, de samenwerking van zusterbedrijven Lauwerysen-Krijnen bvba en Beirinckx bvba. Beide bedrijven schoten uit de startblokken in het begin van de jaren ’90, worden geleid door tuinderszonen en zetten zwaar in op duurzaamheid. “Ik ben gestart met een zevental mensen in een bedrijf van één hectare”, zegt Luc Beirinckx. “Nu hebben we samen een vijftiental leidinggevenden, een twintigtal assistenten , een vijftigtal contractuelen… in het totaal een kleine tweehonderd mensen, het jaar rond… op een veertigtal hectare.”

Kweken, telen, groeien

Het enthousiasme van Luc en Koen Lauwerysen is aanstekelijk. “We doen ons werk heel graag en willen ons werk ook gemotiveerd kunnen doen,” beklemtoont Luc. “Voor ons ligt die motivatie in het behalen van goede resultaten en in het voorop lopen in het peloton. Dat vraagt veel energie en inzet en dus om steeds in de voorste linie te kunnen lopen, moet je constant alert zijn, zowel op het vlak van teel en automatisering, als op het vlak van arbeid. Tegelijkertijd wil je je mensen mee krijgen en ze goed kunnen aansturen. Op die manier kunnen we een betere productie halen met een hoge kwaliteit en aan een relatief lage loonkost. Zolang we daar ons ding in vinden en merken dat we het minstens even goed doen als de anderen, zolang is er de drive er om er mee verder te gaan…”

Koen en Luc kijken steeds vooruit en om zich heen naar andere voorbeeldbedrijven, in het binnenland en vooral in het buitenland . “Wij vragen ons dan waar we als bedrijf binnen 10 jaar moeten staan en hoe we verder concurrentieel kunnen blijven.” Ze werken voortdurend aan hun groeistrategie, al betekent dat ook dat ze soms dingen moeten doorschuiven naar anderen. “Ook al zijn we heel graag bezig met telen, we moeten dat voor een stukje loslaten. Anders kan je geen ruimte creëren voor visie, en zonder visie kan je geen stappen vooruitzetten”, zeggen Koen en Luc.

Het verzekeringen-examen

Een groeiend bedrijf is ook een bedrijf dat risico’s neemt. Koen en Luc gooien zich dan niet blindelings in het avontuur, maar zoeken nauwgezet naar een goede makelaar. “Een verzekeringsagent is voor ons een partner”, verduidelijkt Luc, “geen leverancier van producten. Dat noemen we toeleveringsbedrijven: of je dat product nu bij a, b of c koopt dat is hetzelfde. Maar een plantenkweker of een verzekeringsagent, daar werken we graag mee op lange termijn en als partner.”

Ze gaan dan ook niet over één nacht ijs, maar onderwerpen hun kandidaat-partners aan een stevige test. “We zetten een aantal concrete voorbeelden op papier en vragen hen dan hoe ze daarmee omgaan”, zegt Luc. “In welke polissen zit wat? Hoe wordt een schade aangepakt? Hoe worden we in het geval van schade vergoed? Wie gaat ons verdedigen bij een calamiteit? Dat staat allemaal wel in de klein letterkes, maar daar geraak je toch niet aan uit.”

Die praktische voorbeelden houden ze ook bij: “Mocht er iets gebeuren dat daar op gelijkt, dan kunnen we die cases terug boven halen. We denken dus vanuit de risico’s die we kunnen lopen.” Hiervoor putten ze ook uit de schade-ervaringen van collega’s.

“Verder moet een verzekeraar ook preventief kunnen werken. Wie biedt wat op het gebied van brand- of arbeidsveiligheid. We bekijken dus welke kennis die agent in huis heeft om risico’s te kunnen beperken. Aertsen & Partners heeft zo een brandexpert uitgenodigd, maar ook een expert op vlak van risico’ s van warmtekrachtkoppeling.” En uiteraard vinden ze ook de prijsvoorwaarden belangrijk.

Partners in de groei

Sinds Aertsen & Partners vijftien jaar geleden als agent is gekozen, hebben Koen en Luc hen steeds bij hun plannen betrokken. “Als er nieuwbouw of zo is, dan vragen we hen ons te ondersteunen. Voordat er een bouwplan is, bekijken we samen al of we geen dingen over het hoofd zien. Dan is een verzekeringsagent een echte partner.”

Vooral de kennis van hun relatiebeheerder op het vlak van tuinbouw weet Den Berk te charmeren. “Dat is misschien ook de reden waarom we destijds voor Aertsen & Partners gekozen hebben”, zegt Luc. “De agent is in die zin voor ons belangrijker dan de verzekeringsmaatschappij. We rekenen echt op hem. We hebben hem ook al een aantal keren een gemeend schouderklopje gegeven met wat hij voor ons gedaan heeft. We hebben bij ons partnership een goed gevoel."

Ook de grootte van Aertsen & Partners zien ze als een troef. "Als er discussies zijn met KBC over het uit te betalen bedrag neemt onze relatiebeheerder het heel erg voor ons op en verdedigt ons dossier op en top. We voelen dan dat hij echt achter ons staat." Dat ondervonden ze vooral toen een van hun verwarmingsketels scheurde. "Het was moeilijk om te zeggen wie daarvoor verantwoordelijk was: de ketelinstallateur, het projectbureau, de persoon van de waterontharder, ... ? We geraakten er niet uit en iedereen begon naar elkaar te wijzen. Wij hebben alle partijen toen bijeengebracht, incl. de verzekeraar en dan samen een oplossing gezocht. Aertsen & Partners heeft toen beslist om als partner te zorgen dat KBC een stuk van de kosten op zich zou nemen. Uiteindelijk hebben we een verdeelsleutel gevonden om de kosten tussen de diverse partijen te verdelen waarbij KBC trouwens wel het grootste stuk op zich heeft genomen."

Verzekering op maat

Als je vernieuwend en innoverend werkt, zijn er niet altijd kant-en-klare polissen te vinden. “Zo is er heel wat te doen geweest over de verzekerbaarheid van de warmtekrachtkoppeling. Dat bestaat uit twee delen: de machinebreuk hoort bij het onderhoudscontract, maar er is ook een luik bedrijfsschade. Als de warmtekrachtkoppeling niet werkt, dan hebben we geen inkomsten uit de verkoop van elektriciteit en certificaten… De werkelijke schade berekenen is heel moeilijk”, beklemtoont Luc. “Er zitten een aantal variabele parameters aan vast. Ik ging uit van een minder goede situatie en de expert geloofde dat niet altijd. In dit concrete geval heeft de relatiebeheerder van Aertsen & Partners toen heel sterk aan onze kant gestaan. Wij hechten daar veel belang aan. We zijn zeker een kritische klant.”

Samen met hun relatiebeheerder hebben ze ook al regelmatig gekeken naar mogelijke alternatieve verloning via bv. hospitalisatie en groepsverzekering. “Dat is binnen ons bedrijf een groeiproces. Het gaat bij ons vaak om jonge leidinggevenden die minder uit zijn op hun pensioen maar meer op wat ze nu verdienen. Ze zijn aan het bouwen of hebben net gebouwd, net kinderen gekregen… Toch zijn we met hen ook dat aan het bespreken en maken we hen bewust van het feit dat een hospitalisatieverzekering of een groepsverzekering interessante alternatieven zijn. We willen graag die weg inslaan, maar willen de mensen daar niet toe verplichten.“ Als we samen met Aertsen & Partners de mogelijkheden realistisch naar voor kunnen brengen, zal het personeel de voordelen zeker inzien en vertrouwen krijgen in het aanbod.

Aangeprezen

Na vijftien jaar samenwerking is Luc overtuigd: “Het is zeker zo dat we Aertsen & Partners bij andere collega’s hoog aanprijzen. We hebben echt veel respect voor onze relatiebeheerder. We hebben mede aan hem te danken hoe Den Berk er momenteel uitziet. Telkens wanneer het nodig was is hij 24 uur op 24 met ons bezig geweest. Dat appreciëren we enorm. Wij hebben de relatie altijd heel positief en ondersteunend gevonden en hij is altijd bereikbaar.”