Group Joosen

”Ik weet dat Aertsen & Partners ons met hand en tand verdedigt…”

Kurt Joosen, bedrijfsleider Group Joosen, wil blind kunnen vertrouwen

Vertrouwen is een hoeksteen in de container business. Dat weten ze bij Group Joosen als geen ander. “Zodra ik goederen binnen pak, ben ik er verantwoordelijk voor”, zegt bedrijfsleider Kurt Joosen, en reken maar dat het om heel veel goederen gaat. Group Joosen heeft 120 mensen in dienst, heeft 100 trekkende voertuigen, 300 opleggers en een terrein van 6,3 hectare met garage en stapels containers. Ze zijn dan ook specialisten in het transport van containers in Europa, het stockeren van containers, het beveiligd parkeren van trucks en trailers, en de logistieke ondersteuning van de goederenstromen.

“Dit voelt als een familiebedrijf”

Het klinkt als een multinational, maar Kurt blijft het familiegevoel van het bedrijf accentueren. Met een diploma automechanica en opleiding expeditie achter de kiezen stapte hij in 1995 bij zijn vader in het transportbedrijf, waar hij zijn oom opvolgde. Na anderhalf jaar achter het stuur en enkele maanden op “den bureau” waagden Kurt en zijn vader zich aan een doorstart met negen wagens waar snel acht wagens bij kwamen. Sinds drie jaar is het bedrijf nu helemaal in zijn handen gekomen.

“Financieel is het geen strikt familiebedrijf”, zegt Kurt, "maar zo voelt het wel. De kiemen zijn gelegd door mijn oom en mijn vader, mijn vrouw en enkele leden van mijn schoonfamilie werken mee in het bedrijf, en ik heb ook heel wat medewerkers met familieleden in dienst. Ik vind dat belangrijk, ook al is het intussen een grote structuur en moeten we het allemaal heel professioneel bekijken.”

“Alles gaat zo snel”

Group Joosen focust op het minimaliseren van tijdverlies. “Er wordt veel tijd verloren aan de terminal en het depot. Daarom zijn we naar Antwerpen gekomen. Onze klant kon dan ook containers bij ons in depot laten staan.” Kurt koos ervoor om een groter terrein in te nemen dan ze nodig hadden, waardoor ze wel verplicht waren om zelf ook uit te breiden, meer stock in te nemen en ze ook plaatsen konden verhuren aan andere transporteurs. Er werden heel veel zware investeringen gedaan, met het mes op de keel, maar het effect is er ook naar. “We plannen dagelijks een 170 tot 180 wagens in: honderd van onszelf en zeventig tot tachtig vaste onderaannemers. Het is een sneeuwbaleffect.”

Zo kan Group Joosen capaciteit verkopen: 130 containers voor één klant, bijvoorbeeld. “Dan zetten we daar gelijk 10 wagens op.” Daar hoort uiteraard ook flexibiliteit bij, de mogelijkheid om in te spelen op last minute vragen van de klant en de meest hedendaagse IT-oplossingen. “Onze eigen wagens zijn uitgerust met een boordcomputer en al onze opleggers zijn uitgerust met track & trace. Zo kan de klant op elk moment volgen waar zijn vracht zit. En kunnen wij onze onderaannemers volgen. Dat is een hele investering.”

“Alles gaat zo snel dat we soms het gevoel hebben dat we achterna hinken”, geeft Kurt toe. De werkdruk is zo groot, dat ze nog wel een algemeen manager zouden kunnen gebruiken. “Maar die kost is nu te groot, dus pak ik dat allemaal op mij”, lacht hij schamper. “Zelf ben ik een man van de praktijk, ik voel me goed in het operationele. Ik ben geen financiële man.” Maar er is verandering in zicht. “Nog een paar jaar door die zure appel bijten”, weet hij “en dan ben ik door die grote kosten heen.”

Zeker in vertrouwen

Wanneer op het scherp van de snee wordt gespeeld, zoals bij Group Joosen, is zekerheid van kapitaal belang. Zo kwamen ze bij Aertsen & Partners terecht. “Zij zijn altijd wel met ons mee geëvolueerd”, zegt Kurt. “Het ging misschien snel voor hen, maar voor ons ging het ook snel.”
Door die snelle evoluties gooit Group Joosen zijn verzekeraar ook steeds nieuwe uitdagingen voor de voeten: “Zo vervoeren we plots ook containers via het water, via binnenwater. Dan hebben we te maken met andere verzekeringen en over andere bedragen, of met de conventie van Warschau… Of wat met de lange voertuigen?En wat met specifieke goederen die we vervoeren?”

Group Joosen geniet van de inspanningen van Aertsen & Partners, maar ook die genieten mee. Ze krijgen veel feedback, ontdekken nieuwe situaties en doen nieuwe ervaringen op. “Als ik in de sector dingen zie gebeuren, kom ik daar ook mee af. En dan zeg ik, ‘mannekes, dat moet wel afgedekt worden’.” Kurt glimlacht: “Dat is een full time job, natuurlijk.”

Shoppen ligt hem niet. “Wat voor mij belangrijk is”, zegt hij, “is die vertrouwensrelatie. Ik heb zelf geen tijd om alles super uit te pluizen.” Hij waardeert dan ook het proactieve meedenken: “Ze zijn ook altijd zelf met ideeën afgekomen. Ook wat het opvolgen van schadedossiers betreft of het opvolgen van de kosten.Ze zoeken ook altijd een oplossing. Ook in de ruimere markt. Het vertrouwen is groot. Het feit dat ik een grote klant ben en het feit dat Aertsen & Partners zelf een groot kantoor is, is vermoedelijk een voordeel. Sommige dingen kunnen opgelost worden op een deftige manier die mij een goed gevoel geven, waarvan ik denk dat dat bij andere maatschappijen niet het geval zou zijn. Eigenlijk is onze relatie gebouwd op vertrouwen.”

Diefstal en ongevallen

Risico’s zijn er alvast genoeg, maar vooral ongevallen en diefstal zijn de zorgenposten van Kurt.
“Voor die ongevallen zetten we ook in op preventie”, zegt Kurt. Hij laat door Aertsen & Partners dan ook informatiedagen organiseren voor zijn personeel. “Een aanrijdingsformulier goed invullen… daar staat of valt een dossier vaak bij. Hoe doe je dat zo goed mogelijk. We hebben ons sindsdien intern beter kunnen organiseren om schades op te volgen.” Zijn medewerkers moeten zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid. “Ik wil niet dat de mensen denken: ‘we zijn toch verzekerd’. Ik wil dat onze mensen naar elementen kijken en zoeken die in ons voordeel zijn.”

Ook wat diefstal betreft, hamert Kurt op preventie. Op het afgesloten terrein valt het best mee, maar onderweg blijft het oppassen. Daarom is er nu het track & trace-systeem in de opleggers en heeft Kurt zelf een containerslot ontwikkeld, zodat de deur niet meer open kan. “Bij 80% van de voertuigen is dat uitgerust. Dat is allemaal naar die preventie toe.”

“Soms heb je bulkgoederen die op het eerste zicht niet duur zijn, maar die het uiteindelijk wel blijken te zijn. De verzekering is dan per gewicht. Daar moeten we goed mee uitkijken. Wij zijn verantwoordelijk voor die goederen zodra we die ontvangen. De verantwoordelijkheid is enorm. We hebben zo een diefstal aan de hand gehad en daar zat koper bij, ja….”

“Op zo’n momenten ben je echt wel blij dat je een verzekering hebt”, knikt Kurt. “Zeker op juridisch gebied. Rechtsbijstand is dan ook belangrijk.”

Met hand en tand

“Aertsen & Partners kennen de transportsector”, zegt Kurt. “Ik heb daar zelf wel toe bijgedragen. De afwikkelingen van schadedossiers, dat loopt vlot. Ik weet dat Aertsen & Partners ons met hand en tand verdedigt. En ondanks hun grootte, blijft het heel persoonlijk. Dat past in mijn filosofie. Ik denk ook wel dat ze blij zijn met mij als klant. Ik ben nogal actief in de sector en neem daar ook rollen op. Zo krijg ik soms snel informatie die voor onze sector belangrijk is, maar die ook verzekeringstechnisch heel belangrijk kan zijn. Ik laat die informatie ook doorstromen. We zitten dan samen, ik vertel en dan zoeken zij dingen op.”

“Ik ben nogal recht voor de raap”, lacht Kurt, “dus als ik iets te zeggen heb, dan pak ik den telefoon. Ja, we hebben een goed contact… Dat werkt veel gemakkelijker.”